Kliknutím na toto logo otevřete stránky s informacemi a rezervaci parkování vašeho auta na dobu vašeho pobytu v zahraničí. Parkoviště je 2km od terminálů. Individuální doprava mezi parkovištěm a terminály je v ceně parkovného. Parkovné zajištěné tímto způsobem je se slevou!
Hatzerim: Museum izraelského letectva - http://www.iafmuseum.com/pages/1/index.htm |
Izraelský stát se ubránil (také) díky letadlům z Československa. Nebyl to snadný čas. 15. května 1948 se začaly odpočítávat první hodiny nového státu Izrael. Nebylo mu však dopřáno klidu, jak by v těch chvílích nejvíce potřeboval. Nejvyšší představitelé sousedních arabských států se snažily ze všech sil nového souseda zlikvidovat. Podobné záměry se mohly snad i vydařit, kdyby prakticky neexistující izraelské letectvo nedostalo z tehdejšího Československa svá první stíhací letadla - Avia S - 199. Počáteční arabský útok byl úspěšně odražen a izraelské letectvo Chel Ha‘Avir se urychleně snažilo získat konečně moderní stíhací letouny. V listopadu 1949 bylo rozhodnuto, že po Aviích prodá Československo do Izraele také 59 stíhacích letadel Spitfire Mk.IX. Necelé dvě hodiny jízdy na jih od Tel Aviovu je pouštní město BEER SHEBA a západně od něj se nachází Hatzerim - letecká základna a museum. |
AVIA - Messerschmitt ME-109 Zatímco stroje Spitfire (S-89) a La-5FN/La-7 (S-95/97) byly zastoupeny v československých stíhacích útvarech v relativně malém počtu, stíhací letouny S-99/199 je daleko převyšovaly v počtech sloužících v té době u československého letectva. Bylo to způsobeno tím, že S-99/199 byly v ČSR kompletovány ve dvou leteckých továrnách AVIA a LETOV a do roku 1949 jich bylo dodáno celkem 551 kusů. Poslední S-199 dosluhovaly u pluků v roce 1954, tedy v době, kdy Lavočkiny La-5FN/La-7 byly již zrušeny a většina Spitfirů spolu s 207 kusy letounů Avia S-199 byly prodány do Izraele. |
Spitfiry byly pro izraelské letectvo skutečnou injekcí. Jen v leteckých soubojích roku 1949 poslali jejich piloti k zemi 15 arabských letadel. Spitfiry s Davidovými hvězdami na křídlech a trupu vydržely v první linii až do roku 1955. Na strojích Spitfire získával první zkušenosti i muž, který se později stal třetím velitelem Izraelského letectva a ministrem obrany. Jmenuje se Ezer Weizman a byl i sedmým prezidentem státu Izrael. Na základně Hatzerim je v leteckém muzeu dodnes uchován jeho černý „osobní“ letoun Spitfire LF Mk.IX . s číslem 57. Létal při slavnostních příležitostech až do roku 1976. |
Dassault MD-450 Ouragan V roce 1947 byly určeny přesné požadavky francouzského letectva na nový letoun, to požadovalo typ s rozpětím 10 m, výškou 3,8 m, délkou 9,4 m, stoupavostí 25 m/s, který by byl vyzbrojen čtyřmi kanóny ráže 15 až 20 mm a poháněn motorem Hispano-Suiza Nene. MD-450 byl navržen jako jednomotorový dolnoplošník s válcovým trupem a se šípovým křídlem. Výzbroj tvořily čtyři kanóny ráže 20 mm spolu s podkřídelními závěsníky. Mimo jiné země byl dalším uživatelem i Izrael, který z důvodu nedostatku letadel postupně do své výzbroje zařadil 75 Ouraganů, které později prošly několika konflikty a v roce 1971 byly stáhnuty z aktivní služby. Dodnes lze některé z nich shlédnout v muzeích. |
Copyright © 2011 ALEA Tours & Trade. Všechna práva vyhrazena. Powered by Picabo Webadmin 2010